Welcome!

Read at your own risk.

Wednesday, November 30, 2011

hutang untuk kawen

assalamualaikum

minggu ini bizi. sesangat nya bizi. dengan assignment and project yang perlu disiapkan dan dihantar minggu depan. aduh. sumbak wey~

takpa. menghitung hari ni. tak lama lagi dah boleh balik. wee~ seronok giler! hihi. taksabar ok. nak tengok muka mak abah. aduhh. rindu.

entry kali ini ingin nax cerita pasal bertunang. wah~~

naz ada terbaca tau kat somewhere yang menyatakan kalau seorang lelaki tu mengajak perempuan tu berkahwin dan perempuan tu setuju, dah dikira bertunang dan haram untuk perempuan itu dirisik oleh lelaki lain. kan?

dan pertunangan sebenarnya mestilah dirahsiakan. seelok2nya dirahsiakan. tapi lain pulak tren sekarang, majlis tunang grand giler kot, dah macam majlis kawen jek. sanggup habis ribuan ringgit. hantaran nak yang vogue, sanggup menanggung hutang

sedangkan kalau kita teliti kewajipan dalam membina masjid ni cuma akad nikah dan walimah sahaja. memangla, pernikahan mestilah dihebohkan, benda baik kan, tapi kalau dah sampai sanggup berhutang demi nak buat majlis grand vogue gedebam tu, takka lagha namanya? kan Islam mengajar kita untuk bersederhana?

dalam entry ni naz tak sebut siapa siapa atau apa apa. cuma macam agak pelik la, berhutang untuk buat majlis kawen yang grand. dahtu lepas kawen, hidup kena tanggung hutang. mulalah tak terbeli susu anak dan sebagainya.

itu pendapat sahaja. Islam mengajar kita bersederhana. kenapa tidak ikut, ianya boleh menguntungkan tau tak~ hihi.

sekian, jom kawen secara bersederhana. yg penting sah di sisi agama dan undang2. :)

1 gossip gossip:

JHaZ KiTaRo said...

salam kenal.. jemput singgah blog hamba (Aku Sebutir Pasir) kalau nak baca pengalaman hamba kembara ke 46 buah negara.. :)

Post a Comment

ha! melawan.

 

Template by Best Web Hosting